Pages

May 08, 2016

Perangai tetap sama je

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ~


"Acah je kau nak ajak aku. Kau pergi ceramah tu ceramah ni perangai kau mcam tu jugak. Galak tetap galak. Tu yang aku malas tu."

Sebab tu lah aku pergi. Kau nampak tak? Kalau aku pergi ceramah sana sini pun, perangai aku tetap sama. Tapi aku mengharapkan hati aku bergetar. Tak keras. Boleh menerima. Aku harap balik tu otak aku berfikir. Yes, after every ceramah or majlis ilmu, akan buat aku berfikir. Reflect balik diri sendiri.

Tapi aku mintak maaf, aku x mampu nak ubah cara aku hidup selama 20 tahun dalam sekelip mata. Sorry aku tak dapat nak amalkan value drpd ceramah tu sekelip mata. Aku ubah sikit-sikit. Mungkin sebab kau tak kenal aku sangat, kau cakap perangai aku sama je. Tapi yang hidup dengan aku, perhati aku, tahu perangai aku berubah2 ikut turun naik iman aku.

Betul. Iman aku rapuh. Dia naik turun. Kau sendiri cakap perangai aku sama je walaupun dengar ceramah sana sini. So, kau boleh bayang tak betapa teruknya aku boleh jadi sehari-hari kalau aku x pergi majlis ilmu.

Aku bukan apa. Sebab dia benda baik. Benda best majlis ilmu ni. Tapi masalahnya, aku x reti nak sampaikan dekat kau sama macam apa yang majlis ilmu tu bagi dekat aku. So, aku nak kau rasa jugak macam mana bestnya pergi majlis ilmu. Sebab sayang.

Tapi kalau kau nak tengok aku berubah jadi sebaik malaikat dulu, aku takut dah terlambat nanti. Lagipun, majlis ilmu kan taman syurga. Kalau tido dalam majlis ilmu pun dapat pahala. Kau pergi je, nak sambil buat assignment pun ape.

Cuba je. Tak rugi.


No comments:

Post a Comment